· ΜΕΡΙΚΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Αποτέλεσμα εικόνας για ΜΕΡΙΚΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Όταν πληκτρολογείς λανθασμένα το κωδικό σου στο email, ή στο face book, ή οπουδήποτε αλλού, πάντα εμφανίζεται ένα μήνυμα που λέει σφάλμα. Τι σημαίνει αυτό; Πολύ απλά ότι υπάρχει κάποια μηχανή η οποία «ξέρει» το σωστό κωδικό σου και σε ειδοποιεί. Άρα δεν ξέρεις μόνο εσύ τον κωδικό σου αλλά και κάποιος άλλος!! Αυτός είναι ο πρώτος κανόνας.

Τα πάντα στο διαδίκτυο είναι δημόσια, αφού ως γνωστόν είναι ένα μέσο επικοινωνίας με ολόκληρο τον κόσμο. Συνεπώς, τα κλειστά ή μυστικά προφίλ, ομάδες face book κοκ, είναι ένας μύθος, αφού τα πάντα, κυκλοφορούν στον «αέρα» των διαδικτυακών γραμμών. Απλώς λόγω της κωδικοποίησης κάποιων δεδομένων μπορεί να απαγορευθεί η πρόσβαση σε κάποια δεδομένα π.χ. το email μας από τρίτους.

Το διαδίκτυο και η κινητή τηλεφωνία υπήρχαν πολλά χρόνια, τα οποία όμως μπήκαν στη ζωή των περισσότερων χρηστών το 1998. Πολλοί χρήστες αγνοούν πολλά βασικά πράγματα γύρω από το διαδίκτυο ακόμη και σήμερα. Υπάρχουν μερικοί κανόνες που πρέπει να γνωρίζουμε όλοι οι χρήστες ώστε να μπορέσουμε να είμαστε ασφαλείς (όσο αυτό είναι δυνατόν). Ο πρώτος κανόνας αναφέρθηκε στην αρχή του παρόντος κειμένου.

Η εξέλιξη της τεχνολογίας (βλέπε Νόμο του Μουρ) κάθε 2 έτη, δημιουργεί την ανάγκη για νέες αγορές σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα, αναβαθμίσεις, εξέλιξη νέων προγραμμάτων, δυνατοτήτων εφαρμογών και άλλα πολλά.

Ένας άλλος δεύτερος βασικός κανόνας που πρέπει να γνωρίζουμε είναι το ότι κάνουμε εμείς στο διαδίκτυο, το ίδιο κάνουν και οι άλλοι, με τη διαφορά του όποιος έχει μεγαλύτερη εμπειρία, κάνει και κάτι παραπάνω. Και αυτό προκύπτει από το αν εξετάσουμε τις ηλικιακές ομάδες που ασχολούνται στο διαδίκτυο, θα δούμε ότι τα επίπεδα εμπειρίας ποικίλλουν ανάλογα και με την περιοχή που μένουν.

Ας δούμε ένα ενδεικτικό παράδειγμα ηλικιών – χρηστών στο διαδίκτυο. Καταρχήν να θυμάστε ότι ακόμη και πριν έρθει το διαδίκτυο στην καθημερινότητά μας, όλοι είχαμε υπολογιστές, παιχνιδοκονσόλες κλπ, επομένως πολλοί από εμάς ήμασταν πιο εξοικειωμένοι με αυτά, πόσο δε όταν ασχοληθήκαμε και με το internet.

Έτσι αν υποθέσουμε ότι το διαδίκτυο και η κινητή τηλεφωνία σε ευρύτερη μορφή μπήκε στην καθημερινότητά μας το 1998 και ειδικά από νέους ηλικιακά, θα παρατηρήσουμε ότι το συγκεκριμένο έτος, αν πολλοί νεαρής ηλικίας χρήστες που ήταν από 18 έως 30 ετών, αλλά και μεγαλύτερης ηλικίας για επαγγελματικούς ή άλλους λόγους π.χ. να βλέπουν on line χρηματιστήριο, να επικοινωνούν με συγγενείς στο εξωτερικό κλπ, άρα γεννημένοι πριν το 1980, για υπολογίστε πόσο ετών είναι σήμερα; και πόση εμπειρία από τους υπόλοιπους χρήστες έχουν; Οι υπόλοιπες ηλικίες, οι μικρότερες, έγιναν χρήστες αργότερα.

Αν τους χωρίσουμε σε δύο κατηγορίες, θα δούμε ότι οι γεννημένοι το 1980 και πριν έχουν μεγαλύτερη εμπειρία από εκείνους που γεννήθηκαν το 1981 και μετά, εδώ επιβεβαιώνεται ο δεύτερος κανόνας που αναφέρθηκε παραπάνω.

Για να έχουμε καλύτερη εικόνα, θα πρέπει να δούμε χρονικά την εξέλιξη του διαδικτύου η οποία χωρίζεται σε 2 κατηγορίες, από το 1998 έως το 2005 και από το 2006 και μετά (από το 2005 και μετά το διαδίκτυο πήρε την κάποια τελική μορφή του).

Έτσι θα δούμε ότι οι ηλικίες από το 1980 και πριν χρησιμοποιούν το διαδίκτυο από το 1998 έως το 2005, επομένως έχουν δει όλη την εξέλιξη του και οι ηλικίες από το 1981 και μετά, άρχισαν να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο από το 2005 έως σήμερα (σταδιακή χρήση του διαδικτύου).

Για να το μεταφράσουμε σε λόγια απλά όσοι είναι 37 ετών και πάνω έχουν μεγαλύτερη εμπειρία από τους 36 ετών και κάτω.

Επίσης ο τόπος διαμονής παίζει πολύ μεγάλο ρόλο, αφού οι χρήστες στα μεγάλα αστικά κέντρα ήταν περισσότεροι από την επαρχία γενικότερα. Υπάρχουν για παράδειγμα πολλές ομάδες στο face book διαφόρων θεματικών ενοτήτων, όπου παρατηρούμε ότι το ποσοστό συμμετοχής των χιλιάδων μελών τους στην Αθήνα αγγίζει το 7%, στη Θεσσαλονίκη 8%, ενώ σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας αγγίζει στη Θράκη το 14% στη Θεσσαλία το 12%, στο εξωτερικό (ομογενείς- Κύπρος 5%). Τα ποσοστά αυτά σε σχέση με το πληθυσμό των περιοχών που διαμένουν είναι δυσανάλογος με τα ποσοστά παραπάνω.

Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τις περιοχές αυτές, δείχνουν ότι η ανάγκη της διαδικτυακής επικοινωνίας στην επαρχία είναι μεγαλύτερος, από την ανάγκη στην Αθήνα ή στην Θεσσαλονίκη.

· ΤΕΛΙΚΑ ΠΟΣΗ ΑΓΝΟΙΑ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ;

Το ερώτημα δεν μπορεί να έχει απόλυτη απάντηση και αυτό για το λόγο ότι ναι μεν μπορεί να γινόμαστε έμπειροι, όμως υπάρχουν χρήστες που αγνοούν τους κινδύνους. Ένας κύριος λόγος είναι η ενασχόληση μόνο με συγκεκριμένες ιστοσελίδες ή ομάδες στα κοινωνικά δίκτυα, όπου χρήστες, που συνήθως δεν έχουν προσωπική ζωή, ή είναι κακοποιημένες γυναίκες, ή Μητέρες, ή παιδιά που δεν έχουν φίλους και πάει λέγοντας.

Η «ασφάλεια» που νιώθουμε πίσω από ένα πληκτρολόγιο, μας κάνουν πολλές φορές να ζήσουμε εκτός πραγματικότητας, για αυτό και το διαδίκτυο έχει χαρακτηριστεί ως εικονική πραγματικότητα.

Ψεύτικα προφίλ στα κοινωνικά δίκτυα, άνδρες που το παίζουν γυναίκες και το αντίθετο, άτομα που παριστάνουν άλλα άτομα, απατεώνες, γιαλαντζί γιατροί που δίνουν ιατρικές συμβουλές, troll που θέλουν να περάσουν πολιτικές απόψεις και ένα σωρό τέτοια πράγματα, έχουν κατακλύσει σε μεγάλο ποσοστό το διαδίκτυο.

Τα θύματα που τα περισσότερα είναι παιδιά και γυναίκες και θα πρέπει κάποια στιγμή να δούμε το πρόβλημα πολύ σοβαρά.

· ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΕΛΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ;

Μια γύρα στο face book και ειδικά σε κάποιες ομάδες θα διαπιστώσουμε τη θλιβερή πραγματικότητα. Μανούλες, έγκυες, γυναίκες που όλη την μέρα ζητάνε συμβουλές από άλλες, (η άλλη ρώταγε για το παιδί τι φάρμακο να δώσει που είναι άρρωστο), Άγνωστες γυναίκες που διαφωνούν και λογομαχού, αυτομπλοκάρονται και η μία βγάζει σε screenshot τα μηνύματα της άλλης, εξευτελισμοί σε άλλες ομάδες (ποστάρουν φωτογραφίες άλλων και κοροιδεύουν), στέλνουν μηνύματα η μία στον άνδρα της άλλης για να τις χωρίσουν, παιδιά γυμνασίου που είναι διαχωριστής σελίδων με χιλιάδες μέλη, σατιρικά βίντεο που ανεβαίνουν στο you tube με σκοπό το χαβαλέ και όλα αυτά μεταξύ άγνωστων ατόμων. Αγνοώντας τον κίνδυνο να υπάρξουν και εγκληματικές ενέργειες.

Με πόση ευκολία πολλές γυναίκες ποστάρουν τα νύχια τους, τα πρόσωπά τους, φωτογραφίες βίντεό τους live μεταδόσεις, μιλάνε για τις σεξουαλικές τους προτιμήσεις τα μωράκια τους, κατηγορούν τους συγγενείς τους, όλα τα προσωπικά τους δεδομένα στο διαδίκτυο, κάτι που συμβαίνει και σε νεαρά άτομα. Και όλα αυτά που; Σε ομάδες χιλιάδων μελών που αγνοούν ότι μπορεί να είναι και κάποιος γνωστός τους.



Εν πάση περιπτώσει το διαδίκτυο έχει τη καλή του και κακή του πλευρά. Ας αφυπνιστούμε λίγο όλοι.

Advertisement

Πολιτικη

 
Top